Caller Authentication Script Reference

Forslag til manus for innringerautentisering ved integrasjon i telefonmenyen

Info

Samme stemme skal benyttes gjennom hele kø- og identifiseringssteget. Dette er for å skape helhet og trygghet i BankID-identifiseringen.

Steg Hva Foreslått tekst
Steg 1 Hvordan kunde møter valget om BankID i telefonmenyen a) Tast 1: «For å få raskere hjelp kan du identifisere deg med BankID ved å taste 1»

b) Uten tastevalg: «For å kunne hjelpe deg så raskt som mulig ber vi deg om å identifisere deg med BankID»
Steg 2 Kunde må taste inn fødselsnummer for å starte sesjonen «Tast inn ditt fødselsnummer, eller tast 9 for å avbryte»

Viktig: Systemet må validere at fødselsnummeret er på gyldig format før man går videre til neste steg.

Anbefaling: Tillat inntil 3 forsøk ved ugyldig format før avbryt/tilbake til kø.
Steg 3 Sjekk om kunde har BankID med biometri a) Har biometri: Gå videre til steg 4

b) Har ikke biometri: «Du har ikke aktivert BankID med biometri – dette kan du enkelt gjøre i BankID-appen – i mellomtiden blir du nå satt tilbake i køen. Du beholder plassen din og vil snart få hjelp fra en av våre rådgivere»
Steg 4 Referanseordet må leses opp «Du vil nå få lest opp to ord som også vil vises i BankID-appen og som du må godkjenne»

Viktig: Alt skal leses opp i samme stemme
Steg 5 Gjenta opplesingen av referanseordet maks 5 ganger. Stopp når kunde har fullført autentiseringen «REFERANSEORD»

Evt.: «Tast 9 for å få referanseordene lest opp på nytt»
Steg 6 Kunde må inn i BankID-appen «Gå til BankID-appen for å godkjenne referanseordene og fullfør identifiseringen»

Valgfritt: «Pass på at du godkjenner riktig sesjon og referanseord. Det er alltid viktig å følge godt med i BankID-appen for å unngå svindel»
Steg 7 Avslutning a) Suksess: «Du har nå fullført identifiseringen og vil snart få hjelp av en av våre rådgivere»

b) Feil/Kunde fullfører ikke i appen: «Identifiseringen ble ikke fullført da det tok for lang tid. Du blir nå satt tilbake i køen og vil snart få hjelp av en av våre rådgivere». (Anbefaling: Ikke la en sesjon vare lenger enn 5 min.)